Italiensk, når det er allerbedst: Restaurant Grappa!

19.04.2014 af: Missfirelake Kategori: Cafeer og restauranter ,

Jeg indrømmer, at jeg langt fra er en first mover, når der kommer til at spotte den høje kvalitet og hyggelig stemning hos Restaurant Grappa ved åen i Aarhus. Ikke desto mindre vil jeg gerne give mit besyv med, når det handler om, at give restauranten et par rosende ord med på vejen!

For 275,- kroner kan du få en forret, hovedret (pasta eller pizza) og en dessert. Dén løsning gik min kæreste Jonas og jeg efter. Desserten måtte jeg droppe, da jeg simpelthen var for mæt – men heldigvis var det også primært forretterne og pastaretterne, der lokkede hos mig.

 

restaurant_grappa_aarhus

 

Efter at have nippet til den lækreste friske parmasanstykker dyppet i en god balsamico, og spist alt alt for meget guddommeligt brød (for hulan, Christine – du må ikke for FODMAP og maven! – bevares, jeg er kun et menneske, og det brød var godt), fik jeg min forret bestående af en tomat og mozzarella salat med god olivenolie og basilikum. Jonas fik et fad med forskellige lækre pølser.

 

grappa_aarhus

 

Hovedretten var hos Jonas en pizza, hvor min tallerken bød på cremet risotto med kammuslinger. I liked it!

 

restaurant grappa_aarhus

 

Restauranten er super stemningsfuldt og betjening venlig og opmærksom. Det er ikke så pebret, at man ikke kan komme omkring restauranten på en SU – du kan evt. vælge at gøre som jeg og bare holde dig på vandvognen. Dog – hvilket jeg synes, var en anelse plat – kan man simpelthen ikke købe et almindelig glas postevand på Grappa, men er nødsaget til at købe vand på flaske, hvilket jo er noget dyrere. Anyways, det er billigere end vin (som ellers også var ganske god dernede. Godt kæresten ikke længere er studerende…).

En påskemorgen med spinning & pandekager ♥

17.04.2014 af: Missfirelake Kategori: Sund livsstil

Desktop5

Jeg skød ferien i gang med en dejlig omgang spinning efterfulgt af en god økologisk kaffe og kokos-bananpandekager – og selvfølgelig rigeligt med vand oven på træningen! Pandekagerne blev toppet med lidt granola tilsat mørk chokolade – mums!

Dagen har ellers stået på påskefrokost med alt, hvad det indebærer – dog alkoholfri for mit vedkommende. Lækker mad var der rigeligt af, og jeg er ganske mæt pt! I morgen gælder en omgang body fit, inden jeg suser afsted til næste påskearrangement. Alt forløber pt efter påskeplanen! :)

Jeg håber, du har fået skudt påsken godt i gang!

Rigtig god påske! (uden ekstra på sidebenene)

15.04.2014 af: Missfirelake Kategori: Sund livsstil

3b7f59f50c47c97783fbab045a9a0408

Foran mig har jeg tre styks påskefrokoster, hvor jeg er helt sikker på, der ikke er sparet på noget. Det er min plan at nyde de tre gilder 100% – og derfor har jeg også allerede nu gjort mig lidt overvejelser om, hvordan det lader sig gøre, uden at jeg kommer om på den anden side +4 kg.

  • Der er skrevet træning i kalenderen på samme måde, som påskefrokosterne er. Jeg har dels fundet nogle hold i fitness world, jeg har meldt mig på, og dels tænker jeg at nuppe en løbetur eller to. På den måde er der “plads” til lidt ekstra kalorier – og desuden tror jeg, det er rart at få rørt sig lidt forud for flere timer på sin flade.
  • Jeg har ingen planer om hverken påskeøl eller -snaps. Det er nemt nok for mig, da ingen af de to drikke siger mig noget overhovedet – men andre kan også have fordel af i hvert fald at skære ned på de enten alkohol- og/eller sukkerfyldige våde varer. Dels er de spækket med kalorier – og dels nedsætter alkohol de forbrænding. Et shot snaps indeholder ca. 100 kalorier, en påskebryg 150 og en sodavand ca. 150 kalorier. Se her hvor meget andre populære påskedrikke indeholder.
  • Grundet min diæt er risikoen for et højt indtag af brød, men måske det er en overvejelse, der er relevant for dig. Det er især det hvide brød, det er en god idé at skære ned på, da det mest består af kalorier uden anden næring. Gå efter fødevarer, de krop på en eller anden måde kan bruge til noget – f.eks. er groft brød bestående af hele korn og kerner rigt på fibre, vitaminer og mineraler, som også er med til at øge din mæthedsfornemmelse.

Har du udviklet en strategi for påskens mange madgilder?

Ovnbagte grøntsager med grov persillepesto

13.04.2014 af: Missfirelake Kategori: Opskrifter ,

Desktop4

Den anden aften stod på dejlige ovnbagte grøntsager (af den spændende slags) med en tilhørende grov persillepesto. Rigt på vitaminer, mineraler, fibre og sundt fedt. Proteiner er der ikke vanvittigt mange af, så hvis du er træningstypen, kan du evt. supplere med et stykke kyllingebryst.

Jeg brugte:

  • En økologisk hokkaido
  • 3 persillerødder
  • En bakke øko cherrytomater
  • 3 gulerødder
  • Urtesalt + rosmarin

Jeg havde faktisk også købt en sweet potato, men glemte at komme den i. Flot. Ellers er det jo bare op til fantasien at bruge de grøntsager, du bedst kan lide – jeg kan virkelig anbefale græskar. Mm.

Til persillepestoen skal du bruge bladbladet persille, solsikkekerner, parmasan, citron og en god olivenolie. Ta’ f.eks. udgangspunkt i denne opskrift.

Sådan gør du:

Skær grøntsagerne i mundtrette bidder. Du behøver ikke skrælle hokkaidoen, hvis den er økologisk – skrællen bliver blødere i ovnen, men giver alligevel et godt bid. Vend grøntsagerne uden tomater med olivenolie og krydderier, inden de ryger i ovnen ved 200 grader alm. ovn. De skal have ca. 40 minutter. Når der er 30 minutter tibage, lægger du tomaterne ved.

Spis de varme grøntsager med den cremede persillepesto – og nyd!

Efter aftensmaden havde været i ovnen, udnyttede jeg, at ovnen allerede var i gang ved at bage koldhævede speltboller og derefter ovnriste de græskarkerne, jeg havde skrabet ud af græskaret. 

Find flere ‘grønne spareråd‘ som ovenstående her. 

 

IMG_4689

Er vi nu også bange for juice?

11.04.2014 af: Missfirelake Kategori: Sund livsstil

Skærmbillede 2014-04-07 kl. 20.17.39

Rynkeby har smidt et nyt produkt på hylderne: Rynkeby 50. Det er tre nye varianterne af juice, som indeholder 50% færre kalorier end de almindelige – antageligt fordi, tendensen er, at mange fravælger juicen pga. kalorieindholdet. Det siger, Rynkebys direktør i hvert fald.

Ud med det naturlige sukkerindhold fra frugten og ind med det naturlige sødemiddel stevia. Det lyder næsten for godt til at være sandt. Og det er det også!

Jeg købte en Rynkeby 50 appelsinjuice – dels fordi den var på tilbud, og dels fordi jeg måtte vide, ‘what the fuzz is about’. Og hvor er det bare synd: Appelsinjuicen har mistet alt, hvad der er juice over den – og smager nu af saftevand! Øv øv. Et simpelt bevis på, at den ægte vare nu engang er bedst!

Mit budskab er: Køb nu bare rigtig juice (f.eks. fra FrugtKompagniet – den er virkelig god). Nyd den. Men tag kun et enkelt glas. – Så er kalorierne “sparet”, og du er fri for at ty til saftevandsalternativet.

Side 1 af 13212345102030Sidste »

MISSFIRELAKE

Christine Ilsøe - Sundhedsglad studerende med en forkærlighed for chokolade. Hvem siger, man behøver lide for sundheden?
"Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going" - Jim Ryan

GLIMT