Hvad er irriteret tyktarm egentlig for noget?

23.04.2014 af: Missfirelake Kategori: FODMAP, Sund livsstil

Jeg har efterhånden skrevet en del om “irriteret tyktarm” her på bloggen – om ikke andet så i hvert fald om de forskellige “behandlingsmuligheder”, jeg har afprøvet og mere eller mindre anbefaler. Nu synes jeg, det blevet tid til at ‘go back to basics’ og snakke lidt om, hvad diagnosen i grunden er for noget.

Inden længe følger jeg op med et ekstraordinært indlæg vedrørende emnet, hvor jeg har hjælp fra en meget interessant og kompetent ekspertkilde.

 

Desktop1

 

Hvad er irriteret tyktarm?

Irritabel tyktarm (colon irritabile) er en tilstand, der ses hos rigtig mange mennesker – men hvor mange “bare” lever med det uden at vide, hvad det er, eller ikke har fået lægens ord på det. Cirka 10-15% af befolkningen har i perioder problemer med en irritabel tyktarm, som derfor er en ret almindelig tilstand. Jeg skal skynde mig at sige, at tilstanden er ganske ufarlig og kan f.eks. ikke sættes i forbindelse med tarmkræft eller lignende. Men det dækker ikke over, at problemet kan være til stor gene for dem, som lever med det!

Irritabel tarm skyldes en forstyrrelse i tarmens funktion som transportorgan. Symptomerne er mange, men indbefatter blandt andet oppustethed, luftgener, kraftige mavekneb, rumlen og ubehag i maven samt forstyrrelser af afføringsmønstret. Mønsteret varierer fra person til person – og over tid. Det typiske er en vekslen mellem diarré og forstoppelse. Symptomerne svinger også meget: Man kan have uger eller måneder med kun beskedne symptomer, der afløses af perioder med store gener. Hos de fleste aftager eller svinder generne efter 1-3 år. Enkelte kan dog have symptomer livet ud.

 

Hvordan stilles diagnosen?

Symptomerne er typiske og vil i mange tilfælde være tilstrækkelige til, at lægen kan stille en sikker diagnose. Man vil nogle gange foretage en undersøgelse af maven for at udelukke andre tilstande som f.eks. tyktarmskræft eller galdevejssygdom. Blodprocent, sænkning eller leverprøver bliver nogle gange taget for at udelukke andre tilstande. Blodprøver og tarmkikkertundersøgelser er som regel helt normale ved irriteret tyktarm.

Min egen historie er, at jeg i 2009/2010 røg til lægen mange gange, hvor jeg fik taget blodprøver og fik anbefalet at spise sundt, spise HUSK og dyrke motion. To af punkterne var allerede kendetegnede min livsstil, og HUSK hjalp mig ikke på vej – tværtimod! Til sidst måtte jeg banke i bordet og kræve, at lægen sendte mig videre i systemet – og det kom jeg så: Til Aarhus Universitetshospital. Her kunne de senere fortælle mig, at alle blodprøver var normale, og at jeg derfor kunne sige hej til diagnosen “irriteret tyktarm”. Behandlingsmulighederne: Ingen – men lægen ville da anbefale fibre, motion og mælkesyrebakterier…

 

Hvordan lindrer man symtomerne?

Fokus i behandlingen har hidtil været fibre i form af groft brød, grøntsager og frugt, væske og motion, men især fibre har hos flere (heriblandt mig) gjort symptomerne værre. Personer, som har forstoppelse, som det dominerende i deres tilstand, kan dog have gavn af at få flere fibre, enten i form af en fiberrig kost eller kostfibertilskud som fx HUSK.

Ved irritabel tarm vil mange opleve, at den mad, de spiser, er årsag til symptomerne eller forværrer dem. Nye undersøgelser viser, at 70% af patienterne med irritabel tarm, særligt ved luft og oppustethed, får det bedre med diæten “Low FODMAP diet”. Og det er da også min seneste opdagelse – spis efter principperne i low FODMAP og få det langt bedre! Det er lidt besværligt, men det er bestemt det hele værd. Mine symptomer – herunder oppustethed, uro og ondt i maven – er i høj grad blevet mindsket.

 

Hvad er årsagerne til irritabel tarm?

Årsagen er ukendt. Stress, bekymringer, spændinger, angst og hverdagsproblemer vil hos mange udløse typen af mavegener, men regnes ikke som årsag til generne.

En engelsk undersøgelse har vist sammenhæng mellem behandling med antibiotika og efterfølgende udvikling af irritabel tarm. Blot en enkelt behandling med antibiotika kan øge risikoen for at få irritabel tyktarm i månedsvis. Den mest nærliggende forklaring er i følge kilden, at antibiotikabehandlingen har ændret floraen af tarmbakterier.

 

3x sund og nærende morgenmad

21.04.2014 af: Missfirelake Kategori: Inspiration og opskrifter, Sund livsstil , ,

Påsken har budt på madmæssige herligheder fra morgen til aften. Forud for både træning og påskefrokost har jeg værnet om, at morgenmaden skulle være sund og nærende – uden tomme kulhydrater. Derfor følgende tre udgaver af en sund morgenmad:

opskrifter_sund_morgenmad

  • Først og fremmest er der kokos-bananpandekager toppet med lidt granola, som jeg aldrig bliver træt af. De giver god næring forud for træningen, indeholder sundt fedt, gode proteiner og ingen tomme kulhydrater.

 

  • Dernæst en omgang gurkemeje og ingefær røræg med grønne bønner og spinat. En morgenmad sprængfyldt med proteiner, vitaminer, mineraler, antioxidanter og sunde fedtstoffer. Ingefær, gurkemejerod, æg og spinat er i særdeleshed superfood for din hud!

    Til en portion til to personer brugte jeg en stor håndfuld frossen spinat og en tilsvarende stor håndfuld grønne bønner, som tøede op i køleskabet natten for inden, en spsk hakket frisk ingefær, en spsk hakket gurkemejerod, en lille hakket rød chili uden kerner, tre æg og vand. Krydderier svitses i kokosolie på panden i ca. et minut, inden grøntsagerne kommer på i ca. to minutter (hak bønnerne i mindre stykker først). Til sidst tilsættes æg pisket med lidt salt og vand.

 

  • Sidst, men ikke mindst, nyder jeg ofte godt af Anne au Chocolats opskrift på sukkerfrie boghvedevafler med banan, som jeg tilsætter knuste hørfrø for at få gavn af de gode fedtstoffer. Vaflerne topper jeg gerne med en mixet bærkompot sødet med stevia samt en lille håndfuld mandler. = En morgenmad med god næringsværdi, vitaminer og mineraler!

Italiensk, når det er allerbedst: Restaurant Grappa!

19.04.2014 af: Missfirelake Kategori: Cafeer og restauranter ,

Jeg indrømmer, at jeg langt fra er en first mover, når der kommer til at spotte den høje kvalitet og hyggelig stemning hos Restaurant Grappa ved åen i Aarhus. Ikke desto mindre vil jeg gerne give mit besyv med, når det handler om, at give restauranten et par rosende ord med på vejen!

For 275,- kroner kan du få en forret, hovedret (pasta eller pizza) og en dessert. Dén løsning gik min kæreste Jonas og jeg efter. Desserten måtte jeg droppe, da jeg simpelthen var for mæt – men heldigvis var det også primært forretterne og pastaretterne, der lokkede hos mig.

 

restaurant_grappa_aarhus

 

Efter at have nippet til den lækreste friske parmasanstykker dyppet i en god balsamico, og spist alt alt for meget guddommeligt brød (for hulan, Christine – du må ikke for FODMAP og maven! – bevares, jeg er kun et menneske, og det brød var godt), fik jeg min forret bestående af en tomat og mozzarella salat med god olivenolie og basilikum. Jonas fik et fad med forskellige lækre pølser.

 

grappa_aarhus

 

Hovedretten var hos Jonas en pizza, hvor min tallerken bød på cremet risotto med kammuslinger. I liked it!

 

restaurant grappa_aarhus

 

Restauranten er super stemningsfuldt og betjening venlig og opmærksom. Det er ikke så pebret, at man ikke kan komme omkring restauranten på en SU – du kan evt. vælge at gøre som jeg og bare holde dig på vandvognen. Dog – hvilket jeg synes, var en anelse plat – kan man simpelthen ikke købe et almindelig glas postevand på Grappa, men er nødsaget til at købe vand på flaske, hvilket jo er noget dyrere. Anyways, det er billigere end vin (som ellers også var ganske god dernede. Godt kæresten ikke længere er studerende…).

En påskemorgen med spinning & pandekager ♥

17.04.2014 af: Missfirelake Kategori: Sund livsstil

Desktop5

Jeg skød ferien i gang med en dejlig omgang spinning efterfulgt af en god økologisk kaffe og kokos-bananpandekager – og selvfølgelig rigeligt med vand oven på træningen! Pandekagerne blev toppet med lidt granola tilsat mørk chokolade – mums!

Dagen har ellers stået på påskefrokost med alt, hvad det indebærer – dog alkoholfri for mit vedkommende. Lækker mad var der rigeligt af, og jeg er ganske mæt pt! I morgen gælder en omgang body fit, inden jeg suser afsted til næste påskearrangement. Alt forløber pt efter påskeplanen! :)

Jeg håber, du har fået skudt påsken godt i gang!

Rigtig god påske! (uden ekstra på sidebenene)

15.04.2014 af: Missfirelake Kategori: Sund livsstil

3b7f59f50c47c97783fbab045a9a0408

Foran mig har jeg tre styks påskefrokoster, hvor jeg er helt sikker på, der ikke er sparet på noget. Det er min plan at nyde de tre gilder 100% – og derfor har jeg også allerede nu gjort mig lidt overvejelser om, hvordan det lader sig gøre, uden at jeg kommer om på den anden side +4 kg.

  • Der er skrevet træning i kalenderen på samme måde, som påskefrokosterne er. Jeg har dels fundet nogle hold i fitness world, jeg har meldt mig på, og dels tænker jeg at nuppe en løbetur eller to. På den måde er der “plads” til lidt ekstra kalorier – og desuden tror jeg, det er rart at få rørt sig lidt forud for flere timer på sin flade.
  • Jeg har ingen planer om hverken påskeøl eller -snaps. Det er nemt nok for mig, da ingen af de to drikke siger mig noget overhovedet – men andre kan også have fordel af i hvert fald at skære ned på de enten alkohol- og/eller sukkerfyldige våde varer. Dels er de spækket med kalorier – og dels nedsætter alkohol de forbrænding. Et shot snaps indeholder ca. 100 kalorier, en påskebryg 150 og en sodavand ca. 150 kalorier. Se her hvor meget andre populære påskedrikke indeholder.
  • Grundet min diæt er risikoen for et højt indtag af brød, men måske det er en overvejelse, der er relevant for dig. Det er især det hvide brød, det er en god idé at skære ned på, da det mest består af kalorier uden anden næring. Gå efter fødevarer, de krop på en eller anden måde kan bruge til noget – f.eks. er groft brød bestående af hele korn og kerner rigt på fibre, vitaminer og mineraler, som også er med til at øge din mæthedsfornemmelse.

Har du udviklet en strategi for påskens mange madgilder?

Side 1 af 13212345102030Sidste »

MISSFIRELAKE

Christine Ilsøe - Sundhedsglad studerende med en forkærlighed for chokolade. Hvem siger, man behøver lide for sundheden?
"Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going" - Jim Ryan

GLIMT